Krav i förhandlingarna: 160 miljoner till bättre polisarbete

Linda Jonas

I budgetförhandlingarna med regeringen kräver Vänsterpartiet mer resurser till ett bättre polisarbete.

– Det finns brottstyper där polisen behöver göra mer. Vi föreslår därför särskilda satsningar mot bland annat näthat, hatbrott och arbetsmiljöbrott. Den som blir hotad i sociala medier ska kunna känna att polisen har kompetensen att utreda det ordentligt, säger Jonas Sjöstedt.

Totalt ligger den föreslagna satsningen på 160 miljoner kronor. Linda Snecker, Vänsterpartiets justitiepolitiska talesperson, säger:

– Alla har rätt till stöd och hjälp från polisen om man drabbas av brott, oavsett var man bor. Det är en rättvisefråga. Låginkomsttagare är mer utsatta för brott än andra och de behöver veta att polisen finns där när de behöver den. Vi vill se en mer närvarande polis där det behövs och vi satsar därför på närpoliser. De kan lära känna de boende i området och samarbeta med skolor och andra viktiga aktörer lokalt.

Läs mer om Vänsterpartiets förslag på polissatsningar (pdf).

2 kommentarer till “Krav i förhandlingarna: 160 miljoner till bättre polisarbete”

1. gunilla jönsson

Hur kan det komma sig att ni glömmer bort att det nu är för få poliser i glesbygden. Poliser som går i pension ersätts inte. Hur ska ni locka flera poliser till inlandet? Högre löner borde de poliser som arbetar i glesbygd ha.

2. Claes-Gunnar Moberg

Jag tycker att i samband med kravet bör det finnas med en uppföljning av hur arbetet bedrivs. Vi vet ju att polisorganisationen trots att den är ny fungerar sämre än någonsin, Lokala polisstyrelser med ordentlig makt och insyn måste till.