Jonas Sjöstedt talade i Almedalen

jonas_almedalen_2015

På lördagskvällen talade Jonas Sjöstedt i ett soligt Almedalen. Han berättade bland annat om Vänsterpartiets nya förslag om ett sommarlovsstöd på 250 miljoner kronor om året till aktiviteter för barn.

– Vi vill att fler barn ska få en rolig och meningsfull sommar. Det kan vara att åka på kollo med nya kompisar och äventyr. Det kan vara dagkollo där man kommer hem på kvällarna, eller ett där man sover över, med knarriga våningssängar och spökhistorier, sa Jonas Sjöstedt.

– Sverige har aldrig haft så många miljardärer som idag. Samtidigt lever var sjätte svensk barnfamilj på en nivå som ligger under EU:s fattigdomsgräns. Vi står upp för ett anständigare och jämlikare samhälle. Ett samhälle som sätter alla barns möjligheter före miljardärernas bästa är ett bättre samhälle.

Läs hela talet (pdf).

Se talet här

2 kommentarer till “Jonas Sjöstedt talade i Almedalen”

1. Kent Johansson

Tråkigt att Jonas glömde bort att nämna att Israel håller besättningen från Ship to Gaza fångna. Att dom dessutom utom blev bordade på internationellt vatten gör ju inte saken bättre!

2. marant

Det är många saker som ska få plats i ett tal och Ship to Gaza och Palestina nämndes redan i inledningen på talet. Vänsterpartiet har gjort flera insatser, som du kan se här på hemsidan, för att protestera mot Israels hantering.