Jonas Sjöstedt om regeringsombildningen

Tidigare idag kom beskedet att Stefan Löfven ombildar regeringen, som en konsekvens av turerna kring hanteringen av Transportstyrelsens IT-system. Vänsterpartiets Jonas Sjöstedt är positiv till beskedet.

Hur ser du på Stefan Löfvens beslut att ombilda regeringen?
– Vi tycker att det är bra. Det är nödvändigt att den minister som har ansvar för Transportstyrelsen får avgå och det är något vi har begärt. Vi tycker också att det är bra att Stefan Löfven inte böjer sig helt för Alliansen utan försvarar Peter Hultqvist.

Du är kritisk till att Alliansen valde att lägga misstroendevotum mot tre av regeringens ministrar. Två av dem, Anders Ygerman och Anna Johansson, avgår i samband med ombildningen av regeringen. Peter Hultqvist blir kvar och i höst kommer det ske en missförtroendeomröstning gentemot honom i riksdagen. Hur kommer V att agera där?
– Vi kommer inte att stödja misstroendeförklaringen. Alla inblandade kommer att granskas i KU och det är bra. Där vill vi även att den tidigare borgerliga regeringen ska granskas.
– Det alliansen gör nu är att försöka skapa så stor skada som möjligt.

V avser att KU-anmäla förra Alliansregeringen för outsourcingen av IT-systemen på Transportstyrelsen. Varför då?
– Problemen började när förra regeringen tog beslut om att lägger ut hanteringen av det här mycket känsliga systemet på ett privat företag. De har en naiv övertro på privatiseringar, viktiga funktioner ska inte kunna läggas ut på det här viset. Alliansen bär ett stort ansvar för det som har skett och måste nu granskas.

14 kommentarer till “Jonas Sjöstedt om regeringsombildningen”

1. Anne-Christine Matepeta

Jag tycker som Jonas. Det började inte med denna regeringen utan den förra. Jag säger bara Alliansen biter sig själva i svansen.

2. Patrik Lundqvist

Hoppas att Annie Lööf granskas i KU. Hon satt själv med fingrarna i sylt yrken på näringsdepartementet när det beslutades att it driften las ut på IBM. Men det granskas ändå.

3. Per. Isedal.

De ska också grankas, de ska inte på något set kom undan. Jag tycker de har kört ett riktigt fult spel. Det är klart de har ett finger med i spelet.

4. manfred gebhart

Det är bra med KU-anmäla. Då började de med säkerhet. V kan bara vinna när det blir nyval.

5. Elsa Agélii

Viktigtatt gå vidare med hur det hela började och varför Alliansen ö.h.t. satte i gång outsourcingen av IT systemet i Transportstyrelsen.Det var ju riskabelt redan då. Nu förtigs det konsekvent.

6. Karin Ekström

Tack Jonas för att du för fram detta viktiga med förra regeringens skyldigt i allt detta!! Privatiseringen har tunnat ut och försämrat så många viktiga funktioner i vårt samhälle!!

7. Gunnar Andersson

Dom utan föregående domstolsprövning brukar kallas lynchning. Sverige borde vara bättre än så.

8. Benny Bergvall

Bra sagt Jonas S. Alliansen är ute efter blod och svårigheter för regeringen och S.Löfven att fortsätta reformationen av Sverige.

9. Bernth Olofsson

Allt detta sker alltså för Sveriges bästa för det är väl bara SD som sabbar så mycket som möjligt? Jag tycker det är skrämmande hur vi hanterar datasäkerheten men jag är skräckslagen för den rasism som smyger sig in i vårt system

10. Håkan Frycklund

Mycket bra Jonas! Dimridåerna kring outsourcing, NPM och privatiseringar behöver skingras i samhällsdebatten och en seriös debatt ta vid!