Jonas Sjöstedt om attackerna i Paris

jonas3

Jag känner sorg och bestörtning över terrordåden. Våra tankar går till offren och alla de som mist sin mamma eller pappa, sitt barn eller sin vän. Attacken i Paris är en attack på det öppna samhället, där människor med olika liv och bakgrund möts och lever tillsammans. Det är en vidrig attack mot oskyldiga. Demokratin måste med kraft och fasthet stå upp mot terrorismen.

Jonas Sjöstedt, partiledare Vänsterpartiet

4 kommentarer till “Jonas Sjöstedt om attackerna i Paris”

1. Lukas

Börja bekämpa, åtminstone nämn (bevis finns i överflöd), de stater som stöder de internationella islamistiska organisationerna finansiellt och ideologiskt. Situationen har blivit så akut att ingen är det minsta förvånad över dessa attacker längre. Pinsamt av vänstern som – historiskt/traditionellt – har stått upp för sekulära mänskliga rättigheter att inte vilja (eller våga?) göra detta.

• Swen Söderman

De stater och personer kring Persiska viken och på Arabiska halvön, som finansiellt varit med och byggt upp och stödjer IS är väl knappast några stater som vänstern brukar försvara.
      Det viktigaste, den bästa solidaritetshandlingen med terrorns offer i Beirut och Paris och effektivaste svaret på IS terrorhandling är att visa större solidaritet och öppenhet med de människor som i 100 000-tals flyr IS terrorvälde i Irak och Syrien.

Stäng gränskontrollerna

2. Åge Vestlie

Hej igen!
    Som jag tidigare meddelat fanns ett och annat grammatiskt fel i den ursprungliga texten, tillika möjliga syftningsfel vilka jag upptäckt nu i efterhand och rättat till. Det är därför denna senaste versionen som avses för publicering och ingenting annat.

Text för publicering:

Varför vågar ingen nämna att de tragiska händelserna i Paris är en indirekt följd av vad som skedde 2003, ty Islamiska Staten tillkom och växte fram i det anarkistiska kaos och hat som USA och dess allierade skapade genom att skoningslöst invadera Irak med svepskälet att utplåna landets massförstörelsevapen som de visste inte fanns – dessförinnan ingen IS!
    Och fler än 160 000 av befolkningen har efter USA:s ”demokratisering” fått böta med livet, varav minst 60 000 uppges vara civila (Wikileaks).

Såg nu på morgonen Mona Sahlin i tv-soffan redogöra för arbetet med att avstyra så kallad radikalisering och rekrytering av IS-anhängare utan att yppa en stavelse om rörelsens historik.

Det torde ligga i logikens natur att lär bli svårt att hitta något effektivt botemedel mot terrorism som förhindrar att smittan sprids genom att enbart bekämpa symtomen och desperat fortsätta att kapsla in dess ursprung.
    All vaccin i medicinskt sammanhang har som bekant utvecklats från just upptäckten av den specifika åkommans faktiska upphov.

Terrorism och extremism har förstås inte i alla sammanhang uppstått enligt ovan, men nu talar vi om IS.

En av ett flertal paralleller som dock tål att påtala är att enligt FN dödades fler än 500 palestinska barn av Israeliska bomber och granater i samband med krigsmaskinens barbariska attacker mot Gaza under 2014. Men inga extrainsatta tv-reportage dygnet runt och solidaritetsförklaringar från alla världens hörn då minsann!

Galenskapen att flygbomba förmodade terrorfästen inom ett inhägnat område (8 m hög mur) där det bor 1,8 miljoner människor på yta motsvarande en fjärdedel av Öland utgör övergrepp som rimligen förlöser ett hat som föga förvånande, och tvärt emot det påstådda syftet, skapar gynnsamma växtförhållanden för terrorism i kanske generationer framöver – allt hänger ihop!

Åge Vestlie

3. josef milerad

Med Jonas Sjöstedt har vänsterpartiet fått en ledare med intellektuell skärpa och moralisk ryggrad, en politiker som inte bara extremvänstern lyssnar på . Jonas Sjöstedt har lyft vp på samma sätt som CH Hermansson när han 1964 ersatte den stalinistiska nickedockan Hilding Hagberg. Att det förstockade gamla gardet håller stånd ännu märks av Åge Vestlies inlägg. Åge och andra terroristkramare är direkt på hugget för att whitewasha IS mördande av oskyldiga civila. Nej nej terrorism har inget med jihadister att göra. Terrorism det är när Israel försöker stoppa Hamas raket beskjutning. 4564 kort och medeldistans raketer till ett beräknat kostnad av 450 miljoner dollar som avfyrats från Gaza mot civila mål är absolut ingen anledning att bomba vapenförråden eller hur?