Israel fortsätter att trappa upp sina attacker mot Gaza-remsan och antalet dödade ökar snabbt. Dagligen nås vi av rapporter om beskjutna skolor, civila bostadshus och sjukhus. Den stora majoriteten av de dödade är civila män, kvinnor och barn. Vänsterpartiet anser att omvärlden nu måste agera kraftfullt för att få stopp på våldet.

– Det är med sorg och bestörtning vi ser hur Israel fortsätter att trappa upp våldet mot ett av världens mest tätbefolkade områden. Ansvaret vilar tungt på Israel, men också på en omvärld som hitintills förhållit sig skrämmande passiv. Folkrättsbrott måste få konsekvenser, därför bör EU nu omedelbart suspendera sitt associeringsavtal med Israel, säger Hans Linde, utrikespolitisk talesperson för Vänsterpartiet.

EU ingick ett associeringsavtal med Israel 1995. En central del av avtalet är omfattande handelslättnader för Israel. Avtalet är villkorat med respekt för mänskliga rättigheter och demokratiska principer. I flera andra fall har EU valt att säga upp liknade avtal när länder begått brott mot de mänskliga rättigheterna.

Vänsterpartiet menar också att omvärlden nu måste agera för att utreda de brott mot krigets lagar som begåtts. När striderna upphört måste omvärlden vara beredd att ställa de ansvariga inför rätta.

– Det är uppenbart att grova och omfattande brott mot krigets lagar har begåtts. Ska respekten för de mänskliga rättigheterna och krigets lagar återupprättas måste de ansvariga ställas inför rätta, oavsett om de är israeler eller palestinier som begått brotten. Det måste vara ett slut på straffriheten! Säger Hans Linde.

Amnesty International har nu uppmanat världen att inför ett vapenembargo mot de stridande parterna. Vänsterpartiet delar detta krav.

För mer information;

Vänsterparrtiets presstjänst
0706-200064
Hans Linde
0702-900740

7 kommentarer till “Israels folkrättsbrott måste få konsekvenser – hög tid att EU suspenderar associeringsavtalet”

1. Anders Lindberg

Hans, är detta ett krav Vänstern ställer på kommande sammarbetspartier, dvs Miljöpartiet och Socialdemokraterna?

2. Helge Westman

alla politiska partier borde omedelbart ta initiativ för att stopp Israels folkmord på palestinier

3. Benny Åberg

Detta är ett bra förslag och en väg att isolera Israel. Sedan kan man ju ha alla andra bojkottförslag med t. ex. att bojkotta produkter från de ockuperade områdena. Sedan tycker jag det blir lite ”konstigt”. Nästan lite Löfven? Är det så att vi tycker att brott har begåtts av ”alla parter”. Är det så att ”vapenembargo” är för ”alla” parter. I klartext talar vi här om att jämföra Israel med Hamas. Israel är alltså en av de största vapennationerna i världen. De får ett obegränsat stöd av den STÖRSTA vapenmakten i världen : USA. Det känns som att vi på -60-talet skulle sagt att vi jämnställde USA och FNL. Att vi skulle sagt till Nelson Mandela att vi ställde ANC och De Klerk som jämnbördiga. Oklarheten om utrikespolitiken ligger som ett täcke över vår politik. Jag vet inte vem som formulerat detta men det behöver diskuteras fram en tydligare politik i utrikespolitiska frågor! Men detta är ett ämne som nästan aldrig tas upp. Jag försöker därför jag vet att många tittar på vad vi skriver. Med vänlig hälsning Benny Åberg

4. Johannes Lundberg

Hej Hans! Bra med en tydligt ställningstagande att internationell rätt bör gälla. Vore intressant att också höra hur vänsterpartiet ser på den raketskjutning som sker ifrån civila områden och byggnader i Gaza?

5. Filip Ottosson

Om jag får fråga.. vad är det för skillnad på vad Israel gör i gaza och vad i stort sett hela väst gjorde i Afghanistan? Som jag ser det är detta Israels att försvara sig mot en invald terrorgrupp som grannar. Eller är det bara så att alla är totalt anti-Israel?

6. Björn

Hej Hans
    Du nämner inte ett ord om Hamas folkrättsbrott mot såväl palestinska som israeliska civila. Vet du ens att det är ett brott mot FN stadgan att använda civila palestinier som levande sköldar för att skydda sina vapen som finns i bla FN skolor (källa FNs generalsekreterare) i civila sjukhus mm. Dessutom är det ett brott mot FN stadgan att år ut och år in att beskjuta civila mål i Israel vilket Hamas gjort oavbrutet i 14 år nu mot Israel. Utan Israels försvarssystem Iron dome så hade många civila israeler dött och skadats av Hamas raketer. Nu senast idag så bröt Hamas sin egen godkända vapenvila som skulle räcka från igår kväll och ett dygn framåt. Under sin vapenvila som även Israel höll idag passade Hamas på att döda en israelisk soldat under pågående vapenvila. Bäste Hans jag tror nog du fattar att Hamas är skrupelfria terrorister och mördare av såväl palestinska som israeliska civila men det är väl inte politiskt korrekt att se kriget från båda sidor. Hamas vill förinta Israel och de judar som bor i Israel. Är detta även din uppfattning. Tror inte det men genom att ge en så ensidig bild som du gör så är det lätt att tro att du har samma agenda som Hamas dvs våld och åter våld och utplånandet av staten Israel och alla de judar som bor där.

7. marant

Vi publicerar inte fler kommentarer kring detta pressmeddelande.