Partigemensam intäktsanalys

Alla partier – utom Sverigedemokraterna – har överenskommit om formerna för hur partierna finansieras. I syfte att underlätta jämförbarheten för hur riksdagspartierna finansierar sina verksamheter, har samtliga partier utom Sverigedemokraterna gemensamt enats om en presentationsstruktur för hur intäkterna för den centrala partiverksamheten fördelar sig. Uppdraget att hitta en gemensam presentationsstruktur bygger i sin tur på den överenskommelse som partisekreterarna träffade 2000 om att utveckla gemensamma redovisningsformer. Den föreslagna redovisningsformen innebär att partierna tillämpar gemensam terminologi och definitioner för de olika intäktsslagen och att partierna hämtar information från alla relevanta juridiska personer som finns inom respektive parti.

Eftersom den ekonomiska informationen i några partier är hänförlig till flera juridiska enheter, går det inte konsekvent att återfinna samtliga värden i partiernas årsredovisningar. Sammanställningen av helhetsbilden presenteras i stället i partiernas respektive verksamhetsberättelser eller hemsidor.