Fler med hög inkomst ska vara med och bidra till välfärden

Vi kan nu presentera två förändringar av skatterna som vi har kommit överens med regeringen om. Det är viktiga förändringar som leder till 3 miljarder kronor mer till vår gemensamma välfärd och som minskar klyftorna, skriver Jonas Sjöstedt och Ulla Andersson.

För det första är vi överens om att fler ska få vara med och bidra lite mer. Förändringen består i att uppräkningen 2018 av inkomstgränsen för att ­betala statlig inkomstskatt, de så kallade skiktgrän­serna, begränsas.

Det innebär att progressiviteten i skattesystemet ökar och att fler personer än annars i de högre inkomst­grupperna kommer att få betala statlig inkomst­skatt. Statens intäkter beräknas öka med 2,7 miljarder kronor att satsa på välfärden och ­andra viktiga samhällsbehov. Personer med ­inkomst under cirka 38 200 kronor i månaden ­berörs inte av förändringen. Det är en vänster­reform som bidrar till ett jämlikare samhälle.

För det andra är vi och regeringen överens om att höja skatten för den som bor utomlands men som får inkomster från arbete i Sverige. Den borgerliga regeringen sänkte denna skatt från 25 till 20 procent. Vi är nu överens om att höja den så att den återigen blir 25 procent.

Skatteintäkter behövs för välfärden, men också för att jämlikhet har ett värde i sig. Därför är det viktigt att vi har skatt efter bärkraft, vilket ger minskade klyftor och ett samhälle som håller ihop. I dag ökar klyftorna för att de som äger kapital blir rikare och rikare. Vänsterpartiet driver på för ett samhälle där alla människor kan få möjlighet att leva ett gott liv, utan oro för om man kan betala hyran eller elräk­ningen.

Läs hela artikeln i Svenska Dagbladet

2 kommentarer till “Fler med hög inkomst ska vara med och bidra till välfärden”

1. Joe berg

”vi och regeringen överens om att höja skatten för den som bor utomlands men som får inkomster från arbete i Sverige”

Gäller detta även pensioner till utlandssvenskar?

Svara
  2. Inge sundberg

Det är tur vi har vänsterpartiet för det är det enda partiet som bryr sig om småfolket

Svara