Fler nya bostäder istället för andrahandsuthyrning

Vänsterpartiet är starkt kritiskt till regeringens oförmåga att lösa bostadsbristen. Förslaget om andrahandsuthyrning som enda möjliga väg för att komma  åt problemet leder inte till fler bostäder.

– Det är helt oacceptabelt att hundratusentals ungdomar saknar bostad på grund av regeringens passivitet. Vänsterpartiets lösning är att bygga fler bostäder, framför allt hyresrätter, säger Amineh  Kakabaveh, bostadspolitisk talesperson.

I Vänsterpartiets vårbudget finns satsningar på tre miljarder per år i investeringsstöd till nyproduktion av miljövänliga hyresrätter till överkomliga hyror.  Satsningen leder till 15 000 och 20 000 nya hyreslägenheter per år. Vänsterpartiet vill även att kommunerna inför en  bostadsgaranti för unga upp till 25 år.

– Även om bostadsbristen är värst i storstäderna, saknas det bostäder i nästan hälften av kommunerna i landet. Det är hög tid att agera för fler bostäder och en rättvisare bostadsmarknad, säger Amineh Kakabaveh.