EU-val 2014

EU pressar lönerna.
Vi skapar schysta villkor.

EU tvingar eurokrisens länder att försämra arbetsrättslagstiftningen. ­Arbetsrätten har blivit till salu. Det leder till att det blir lättare att avskeda ­arbetare och att fackföreningarna blir svagare.

Vi kräver att EU:s lagstiftning ändras så att arbetsrätten och fackliga rättigheter inte underordnas EU:s ekonomiska friheter. EU:s politik slår särskilt hårt mot kvinnorna och kraven på nedskärningar ger otrygga anställningar och diskriminering på arbetsmarknaden. Alla ska ha rätt till de löner och ­arbetsvillkor som gäller i det land där man ­arbetar. Rättvisa villkor måste gå före girighet.

Vi försvarar arbetarna, arbets­rätten och fackföreningarna. I Sverige och i EU.

Filmer

EU räddar banker, vi räddar välfärden.

EU räddar banker, medan man tvingar länder i kris att skära ner i vård, skola och omsorg. För oss är välfärden viktig.

Textad version, längd: 0:25

EU pressar lönerna. Vi skapar schysta villkor.

Medan förmögenheterna ökar hos ett fåtal försämras tryggheten i jobbet för vanligt folk i Europa. Hjälp oss verka för trygga Jobb.

Textad version, längd: 0:24

EU försämrar för kvinnor. Vi skapar jämställda villkor.

Vänsterpartiets arbete för kvinnors välfärd och mot våld och prostitution är den mest framgångsrika i EU. Hjälp oss att fortsätta driva de feministiska frågorna.

Textad version, längd: 0:24

Våra kandidater

Malin Björk
Bryssel

Mikael Gustafsson

Liselotte Olsson
Västerbotten

Visa fler av Vänsterpartiets kandidater...

Bakom kulisserna

Här kan du se de förlängda versionerna av Vänsterpartiets EU-valfilmer.

Därför ska du rösta på Vänsterpartiet i EU-valet

Skicka inte fler ja-sägare till Bryssel. En värld som byggs med rättvisa och medmänsklighet är i grunden starkare än en värld där girighet får råda. Här kan du läsa om varför du ska rösta på Vänsterpartiet i EU-valet den 25 maj.

Presskitt EU-valet

Nedan finner du ett presskitt med affischer, texter och bilder som används under Vänsterpartiets EU-valskampanj. Allt material är fritt att använda i sammanhang där Vänsterpartiets kampanj omnämns.

Vänsterpartiets feministiska resa i EU

Jämställdhetsutskottet i EU är inte längre en oansenlig grå station som makten passerar förbi. På knappt 20 år har Vänsterpartiet lyckats sätta genusglasögon på allt fler parlamentariker från hela Europa och tagit på sig uppdraget att föra feminismen framåt.

Handelsavtalet med USA (TTIP)

EU:s handelsavtal med USA handlar väldigt lite om handel och arbetstillfällen och mer om att nedmontera det samhälle vi har i Sverige. Det här är ytterligare ett sätt att ge bort makt till storföretagen och undergräva demokratiska processer. Vi kommer att arbeta mot handelsavtalet i sin nuvarande form och rösta ned det om förslaget inte förändras radikalt.

Vänsterpartiets valturné

Idag inledde Vänsterpartiet sin valrörelse inför EU-valet med valupptakt i Stockholm. Precis som i riksdagsvalet är fokus att stoppa vinsterna i välfärden.

Vänsterpartiets kandidater till Europaparlamentet

På första plats står Malin Björk. På andra och tredje plats står Mikael Gustafsson nuvarande EU-parlamentariker och LiseLotte Olsson ombudsman från Västerbotten.

Vänsterpartiets EU-plattform

Den nyvalda partistyrelsen har antagit den plattform som Vänsterpartiet går till val på i maj. Fokus ligger på arbetsrätt, EU-kritik och att motverka den ekonomiska politik som förvärrat krisen i Europa.