En svart dag för människor på flykt

jonas-migpol

För människor på flykt har Sverige varit ett ljus i mörkret den här hösten. Men idag väljer regeringen att släcka det. Det är dramatiska förslag som regeringen presenterar. De innebär att människor på flykt hindras från att ta sig till Sverige för att söka asyl. Av de som ändå lyckas ta sig hit kommer färre få stanna, och dessutom med otrygga tillfälliga uppehållstillstånd, säger Jonas Sjöstedt.

Regeringen väljer nu att göra just det Sverige har kritiserat andra länder för att göra. Istället för att pressa övriga EU att ta sitt ansvar väljer regeringen att sätta press på de människor som flyr för sina liv. Regeringen tror att flera länder kommer ta emot om Sverige stänger sin dörr mot flyktingar. Vi tror att det är tvärt om – nu kommer allt flera länder följa i Sveriges fotspår och stänga sina gränser.

De som drabbas är människor på flykt. Det kan Vänsterpartiet aldrig acceptera. Sverige borde istället sätta press på övriga medlemsländer genom att vägra betala sin medlemsavgift tills alla tar sitt ansvar. Regeringens fokus borde ligga på att stötta kommunerna att klara mottagandet genom ekonomiskt stöd och praktiska regelförändringar, samtidigt som vi behöver investera i att bygga Sverige större, säger Sjöstedt.

12 kommentarer till “En svart dag för människor på flykt”

1. Ehsan Ullah Khan

Lelt must unite and protest until the bright day.This is the proper time to get support of new Swedish

2. Helena Feldt

Tack Jonas Sjöstedt för dina ord! Tungt i dag att vara svensk. Jag har fram till idag ändå varit stolt att jag lever i Sverige. Sverigedemokraterna vinner mer och mer mark, det finns inte ord för hur skrämmande det är. Vänliga hälsningar Helena Feldt

3. Torsten

Stort tack till Jonas Sjöstedt och Vänsterpartiet för att ni inte anpassar er de borgerliga skribenternas (t ex Göteborgs Posten och Expressen) kampanj emot flyktingarna och den linje som Moderaterna och Kristdemokraterna kör!

I dessa tider gäller det att försvara humanistiska idéer, liksom under 1990-talet när det fanns de samma debatterna. Jag känner väldigt mycket respekt för Vänsterpartiet.

De som vill begränsa möjligheterna att söka asyl blundar ifrån att i Syrien och Irak människor slaktas, barn avrättas, kvinnor säljas som slavar, män och pojkar tvångsrekryteras av IS och funktionshindrade användas ofrivilligt som självmordsbombare. IS står idag för en av de mest fascistiska regimerna som har funnits i världshistorian.

Jag tycker förresten att ett djupt inhumant och rasistiskt land som nationalkonservativa Danmark, där många (inta alla!) människor ser sig främst som danskar och först sedan som människor och där de flesta är helt likgiltiga om människornas lidande, borde stängas av EU, Europarådet och Norden.

4. Agneta Åberg

Vi måste självklart hjälpa människor som flyr för sina liv! Alla länder i EU borde göra detsamma! Om man flyr från helvetet, ska man mötas av en öppen famn o inte en kall hand.

5. Gustavo Galletto

Detta situation väcker eftertankar .. nagon sa det ..” en rättighet som man inte försvarar är en rättighet som blir förlorad…. Sverige var en gang ….. mycket av det vi är stolt över .. att idag är annorlunda maste uppmuntra oss alla att ta samma spar som Jonas och hitta en plats i kampen för medmännsklighet och solidaritet, den är inte förlorad än men det kan bli om vi bara är askadare . Fran en svensk i Venezuela

6. Maria

Tack Jonas för att du står upp för medmänskligheten. Det blir Vänsterpartiet i nästa val.

• erica

Hej Jonas. Tack för att du har civilkurage och vågar stå upp mot den våg av anpassning till sd:s retorik där Ungern är en förebild. För mig räcker detta rasist retorik vi mot dom snacket nu. Bli aldrig rädd att ge vika för att vara rädd tappa röster till sd (för känns som är det som andra partier nu är rädda att göra och då väljer man spela på deras inhumana människosyn planhalva istället).Tack för att du inte är feg och låter människan få företräde framför hat. Det kanske inte ger framgång nu men hat brukar aldrig vinna i längden det har historien visat (hat söndrar sig själv från insidan)

7. Markus Görs

Jag tror att regeringen har rätt i ett avseende, och det är att det svenska flyktingmottagandet behöver ett andrum. Deras valda åtgärder för att åstadkomma det kan ju däremot diskuteras.

Jag tycker därför Jonas, att när Stefan Löfven väljer att åka och träffa gränspoliser så ska du ta en tur och, liksom Sacos ordförande (se länken), träffa handläggarna på Migrationsverket för att höra vad de har att säga om vad som skulle behövas för att vi ska kunna ta emot fler. Personalen far väldigt illa i den nuvarande situationen, när de försöker möjliggöra den humana flyktingpolitik vi vill se i landet. Det är inte längre hållbart.

Du kan sen åka vidare till valfri kommun och träffa socialsekreterarna som arbetar med att ta emot ensamkommande barn. Kom gärna till Jönköping! Här har vi byggt upp en helt ny sektion inom Individ- och familjeomsorgen för att kunna hantera arbetet. Vi har också, sedan i somras, startat 10 nya HVB för ensamkommande barn. Men problemet är att få tag i personal som kan arbeta i verksamheterna.

Du kanske också skulle besöka någon skola för att höra hur man hanterar klasser som växer till det dubbla med barn som inte kan ett ord svenska. Hur ska vi kunna garantera en god pedagogisk miljö i skolan under de förutsättningarna?

Vad krävs? Vilka ska göra jobbet? Hur garanterar vi ett värdigt mottagande? Det är sådana frågor ett seriöst parti måste ha svar på om vi ska kunna få stöd för våra värderingar. Solidaritet i ord är inget om de inte kan omsättas till solidaritet i handling!

8. Barbara Rosborg

Tack Vänsterpartiet för den enda bra, humana och vettiga politiken just nu. Håller helt med Helena Feldt ovan.

9. Mazzi

Självfallet måste vi hjälpa dessa människor i allmänhet för att vi bär ett ansvar som människor men också för att vi bär ett ansvar som skyldiga. Väst har skapat grogrunden för isis och västallierade finansierar och förenklar logistiskt för isis. Och nu ska vi stänga dörrarna för folket, offren för stormaktspolitik.

10. svein Blikfeldt

Andrum går att få på olika sätt. Men utan att man ligger på de som flyr hals över huvud. Har förstått att det kommer några extra hit i år. Men det är la bara trevligt om det är fler som vill gå arm i arm med oss och utveckla vårt underbara land.

Det borde gå att sätta makt bak det faktum att några länder har skrivit under artikel 14 om asylrätten. Men struntar i att följa den.

Om Sverige som har tagit ett stort ansvar anmälde sig själv till internationella domstolen i Haag. Alltså ICA för de få brått som vi har begått mot asylrätten. Men att man
    I den anmälan anmälar alla länder i Europa för samma brott. Om vi lekar med tanken att ICC vidtar repressiva åtgärder mot alla länder för brott mot asylrätten. Så skulle nog något land ta emot några till.

Då sjunker antalet asylansökande till Sverige. Men vi förstärker möjligheten i Europa. Så asylrätten i Europa upprätthåller en godtagbar nivå.

Kanske borde man gå hårdare fram på demokratisk väg. Bara några tankar från mig
    Vi är alla lika. Vi ska stå upp för varandra. Frågan är bara hur och när. Håller fullständigt med Jonas här.