En feministisk utrikespolitik måste också omfatta Saudi

Hans Linde Webb

Nu är det dags att gå från ord till handling skriver Hans Linde, utrikespolitisk talesperson för V, till Margot Wallström inför dagens utrikespolitiska debatt i Riksdagen. Redan i sin första intervju som utrikesminister slog Margot Wallström fast att Sverige nu skulle föra en ”feministisk utrikespolitik”. Men en feministisk utrikespolitik behöver bestå av något mer än retorik och presskonferenser med filmstjärnor.

I få länder på jorden är kvinnoförtrycket lika systematiskt och grymt som i Saudiarabien. Den styrande kungafamiljen motarbetar varje krav på att kvinnors rättigheter ska respekteras i och utanför landet. Inom FN tillhör man en av de mest inbitna motståndare till kvinnors rättigheter. Och man har kraftigt understött Islamska Staten och möjliggjort deras övergrepp. Så när Wallström går upp i talarstolen finns det en fråga som hänger över henne. Ska regeringens ”feministiska utrikespolitik” också omfatta Saudiarabien?

Under de senaste åren har den saudiska diktaturen varit en av de största köparna av svenska vapen. Nu finns en majoritet i riksdagen, och i den pågående vapenexportutredningen, för att införa ett förbud mot vapenexporter till icke-demokratier och stoppa vapenexporten till Saudiarabien. Men är den feministiska regeringen i Sverige beredd att ta denna chans?
Tyskland har redan frusit sin vapenexport, men Löfvén svajar om Saudiarabien kan räknas som en diktatur. Är det inte lite genant att tyska kristdemokrater varit tydligare än en svensk feministisk regering?

15 maj löper det nuvarande militära samarbetsavtalet ut mellan Saudiarabien och Sverige. Under det gångna decenniet har det militära samarbetet möjliggjort för Sverige att exportera radarövervaknings, signalspaning och stridsledningssystem till den saudiska diktaturen. Samtidigt har kränkningarna av de mänskliga rättigheterna blivit allt fler och allt grövre i Saudiarabien. Löfvén har redan meddelat att regeringen vill förlänga avtalet, må vara med vissa omförhandlingar. Hur är det ens möjligt för en regering som kallas sig feministisk att överväga ett fortsatt militärt samarbeta med Saudiarabien?

Läs hela artikeln i Expressen

2 kommentarer till “En feministisk utrikespolitik måste också omfatta Saudi”

1. Thomas Launy

Tragiskt att socialdemokratin helt tycks ha tappat sin känsla för solidaritet, jämlikhet med mera. Fortsätt att pressa dem, givetvis skall vi inte sälja vapen till medeltida diktaturer.

2. magnus

Som läget utvecklar sig angående Saudarabien, så är jag inte förvånad över att de som önskar ett fortsatt avtal med dem är den penningstarka sektorn. Som hänvisar till att det är ända sättet att ändra en förtryckande regim. Det är lustigt att endast kapitalstarka tror på detta. Att Sveriges hänseende skulle skadas om vi ej förnyar avtal skulle vara sämre för oss som nation. Men är man egentligen förvånad, när en del av dem önskar handel med Nordkorea. Men om vi ska vara konsekventa så skall vi inte importera eller exportera till några länder som förtrycker många av sina medborgare. Inte hitta ursäkter av vem som är värst förtryckare. Problemet är att ekonomiska vinster går före mänskligt lidande!! Om vi verkligen vill hjälpa till exempel Ukraina, så hade vi gjort det för länge sedan, men nu är länder så beroende av rysk import att det egentligen skulle klassas som en säkerhetsrisk för självständiga nationer. Vad som borde göras är att importen skulle minskas, och att länder som är beroende av till exempel av rysslands olja och gas. Vi borde hjälpa dem att bli oberoende av gas och olja. Då faller det påtrycknings medlet. Men det finns allt för många starka ekonomiska intressen i världen som är villiga att gå över lik för att fylla sin egen börs. Oavsett om det är en så kallad demokrati eller diktatur, om den är höger eller vänster. Vad folk måste inse är att kolonialism och imperialismen fortfarande lever.
    Och ingen lösning verkar finnas, Juncker är i gång med att bygga en europeisk federation. Att unga människor ska ut och dö för ekonomiska intressen, medans någon tjänar pengar på de som dör…för jävligt rent ut sagt.