Det behövs lagliga vägar att söka asyl

Jonas-Sjostedt-framat-760x1060

Idag saknas det nästan helt lagliga sätt för flyktingar att komma in i EU-länderna och söka asyl. Det gör att man inte kan få det skydd man behöver eller att man tvingas i händerna på flyktingsmugglare. Vänsterpartiet driver därför frågan om att inrätta lagliga vägar.

– Det är bra att regeringen driver på för att alla EU-länder ska ta sitt ansvar. Men om vi inte får med oss hela EU behöver Sverige och andra länder gå före. Så länge människor hindras från att söka asyl kommer vi att få se båtar som sjunker och människor som dör på vägen hit. Det måste bli möjligt att få visum på ambassader för att söka asyl, säger Jonas Sjöstedt.

Att Sverige och andra länder ska gå före med lagliga vägar är ett av de krav som Vänsterpartiet kommer att lyfta i de kommande partiledarsamtalen om migration.

Läs mer: Sjöstedts krav inför flyktingmötet (Aftonbladet)

2 kommentarer till “Det behövs lagliga vägar att söka asyl”

1. Inger Liliegård

Tycker ni att det är bra idé att ta bort transportöransvaret? Skojar ni?
    Inga id-handlingar ?
    Vem vågar flyga då?
    Samarbete med MP kanske?
    Den mest vansinniga idé jag hört.

2. markus

Hej! Jag tycker i sig att ni har rätt. Fler lagliga vägar att söka asyl är givetvis bättre än det vi ser idag. Men är det inte bättre att satsa på kvotflyktingar? De som kommer som asylsökande tillhör ofta en välbeställd medelklass och utgör till stor del av unga män, kanske inte den grupp som har störst behov av hjälp? Vi tar emot drygt 1000 kvotflytingar medan vi beviljar 70-80000 asylsökande uppehållstillstånd