Därför vill vi sänka politikerlönerna

Många politiker har idag inkomster som de flesta i Sverige bara kan drömma om. Till exempel tjänar de flesta partiledarna mellan 70 000 och 150 000 kronor i månaden. För att inte klyftan ska bli för stor vill Vänsterpartiet sänka riksdagsledamöternas arvoden. Vi har också en partiskatt som gör att våra företrädare inte tar ut mer än 27 700 kronor i månaden.

Idag får riksdagsledamöter 63 800 kronor i månaden – dubbelt så mycket som medelinkomsten i Sverige. Gång på gång har Vänsterpartiet föreslagit att riksdagsarvodet ska sänkas, men alla andra partier röstar emot vårt förslag. Istället röstar de år efter år för att höja dem så att de själva får mer pengar.

Vänsterpartiet vill sänka riksdagspolitikernas arvoden eftersom vi inte tycker att politiker ska leva i en egen verklighet långt från vanliga medborgare. Det är också därför vi har en partiskatt för alla våra företrädare. Den gör att oavsett hur hög lön ett visst uppdrag har, till exempel att sitta i riksdagen, så får man inte ut mer än 27 700 kronor i månaden.

Ta Jonas Sjöstedt som exempel. Han får idag ut 27 700 kronor i månaden efter skatt och den särskilda partiskatten. Det motsvarar en månadslön på ca 36 500 kr/mån före skatt.

I grunden får han det arvode som alla riksdagsledamöter i Sverige får (63 800 kronor i månaden). På det betalar han skatt och därefter betalar han en viss summa i partiskatt till Vänsterpartiet så att han får ut 27 700 kr. Så gör vi eftersom vi står för ett jämlikt samhälle där inte en liten grupp tillåts dra ifrån alla andra.

I sammanhanget ska man komma ihåg att de allra flesta politiker i Sverige ställer upp för låga ersättningar och inte alls tjänar några stora pengar. De har vanliga jobb och är aktiva i kommun- eller landstigspolitiken vid sidan av, för att de brinner för att göra samhället bättre.

Bakgrund:
Gränsen 27 700 kronor gäller 2016. Det förändras varje år så att det alltid är 5/8 av prisbasbeloppet för att följa med prisutvecklingen. Här kan du läsa mer om partiskatten: http://www.vansterpartiet.se/resursbank/partiskatten

År 2016 är medelvärdet för bruttoinkomsten i Sverige cirka 29 000 kronor per månad. Medianvärdet är cirka 25 000 kronor per månad. (Riksdagens utredningstjänst 2016:1557)

Läs också Mia Sydow Möllebys debattartikel i nyheter24:
Sänk min lön – jag borde inte tjäna mer än de i vården…

3 kommentarer till “Därför vill vi sänka politikerlönerna”

1. Veronica

Ja regering borde börja sänka lön uppifrån istället för att börjar med dem som känner mindre.

2. Göran Ekblad

Hej!
    Jag försökte föreslå detta i en variant i Skara kommun, före förra valet. Men det var ”måttligt” populärt. Mitt förslag var följande: Kommunen skall avskaffa systemet att kommunalrådets (KS ordf.) lön, inte längre skulle vara lika med lönen för riksdagsledamot, utan istället relateras till medellönen i Skara kommun. Jag föreslog inte hur relationen skulle vara, det tyckte jag att vi kunde diskutera. Jag påpekade också att det skulle bli en form av ”prestationslön” för politiker i kommunen. (Det höll somliga på att skratta ihjäl sig åt!) Övriga politikerlöner sattes normalt i förhållande till KS ordf.
    Jag tycker det är bra att vi börjar diskutera denna fråga, av många skäl.
    Dels för att vi svenskar ganska snart måste börja minska vår konsumtion väldigt mycket. Om alla jordens människor skulle konsumera som vi skulle det gå åt > 4 jordklot/år – och vi vill att de fattiga skall ”komma ikapp oss”?
    Dels för att det faktiskt finns ganska många politiker som sitter på sina platser just för att det är ett välavlönat jobb där man kan ge fullständigt f.n. i att göra ett skapande grand – bara man håller med kommunalrådet. Jag har även träffat kommunalråd som fungerar så, fast tvärt om. Båda grupperna är ganska sällsynta, men de märks desto mera där de förekommer.
    En mera vettig lönesättning skulle kunna ge oss mera engagerade politiker, och en möjlighet till närmare kontakt mellan politiker och väljare. Fortsätt jobba på det!

3. Monica Nilsson

Jag får ut tio tusen i månaden och förstår inte varför någon skulle behöva så mycket. Jag kallar deras löner girighet.