CSN-lån för körkort kan sänka arbetslösheten

jonas-budget

I många fall krävs körkort för att få jobb. En körkortsutbildning kan dock vara dyr och det har alltmer blivit en klassfråga vilka unga som har råd att skaffa körkort. Därför föreslår Vänsterpartiet att det ska bli möjligt att ta CSN-lån för körkortsutbildning.

Idag finns det enligt SCB 108 000 lediga jobb i Sverige. En anledning till att arbetsgivarna har svårt att hitta någon att anställa är att de sökande saknar rätt utbildning. Ett vanligt problem för de som söker jobb är att de saknar körkort.

– Det är väldigt många jobb idag som kräver körkort. Det krävs ofta om man ska jobba i hemtjänsten eller som tidningsbud eller om man ska pendla till en annan ort. Och många arbetslösa kan inte söka de jobben bara för att de inte har körkort, säger Jonas Sjöstedt.

Högerns lösning på arbetslösheten är fler låglönejobb. Vänsterns lösning är istället att anställa fler i välfärden och se till att människor får den utbildning som krävs för att kunna ta de lediga jobben.

– Vi behöver satsa mer på utbildning så att fler kan ta de lediga jobb som finns. Att göra det möjligt att låna till körkortsutbildningen är en mycket effektiv åtgärd mot arbetslösheten, säger Jonas Sjöstedt.

Förslaget är ett av de krav Vänsterpartiet driver i budgetförhandlingarna med regeringen. Det innebär att det ska vara möjligt att låna maximalt 25 000 kronor för att ta B-körkort. Enligt förslaget ska vem som helt, oavsett ålder och utbildning, kunna ansöka om lånet.

– Det här gör att människor som idag går arbetslösa kommer att kunna försörja sig och betala skatt. Vi kommer att kunna få ned arbetslösheten. Vi vill att människor ska kunna ta jobb och därför vill vi lyfta bort ett hinder, säger Jonas Sjöstedt.

Satsningen som Vänsterpartiet föreslår är på 500 miljoner kronor per år, vilket skulle räcka till lån för omkring 250 000 personer per år.

3 kommentarer till “CSN-lån för körkort kan sänka arbetslösheten”

1. Björn Lindh

Det här var det dummaste förslaget som jag har hört på länge! Bilarna kommer ju bli självkörande inom något/några år. Att investera tid och pengar i att ta körkort idag är ju verkligen helt bortkastat när ingen kommer att ha användning för körkort inom kort! Hur tänker ni??!

2. Svein Blikfeldt

Jag tycker det är bra att man gör något för att ungdomar ska få jobb. Men är lån det bästa alternativet till unga med dålig ekonomi? Det känns som ett bra verktyg kombinerat med annat.

Om staten anser att körkort är ett måste, då kanske det kan vara del av utbildningen som man går.

En hel del hoppar av sin utbildning, om man slutför sin utbildning och får körkortet om man slutför den, så kanske det är en morot som skulle kunna hindra några från att hoppa av utbildningen.

Att göra lån till de som har svagaste ekonomin känns som en nödlösning då det bidrar till att öka klyftorna.

Jag tror att man skulle få välbeställda med på att finansiera en reform där körkortet ingår i utbildningen om man vill. Orsaken till att jag tror att det skulle gå att få ett brett stöd för denna modell är att det skulle minska sociala åtagande som man annars skulle få bekosta.

Med tanke på jobbskatteavdragets negativa effekt på offentlig sektor, då det direkt har medfört en krympande offentlig sektor. Så kan man fråga sig om någon inom hemtjänsten skulle få utrymme på sin lön för att klara kostnadsökningar.

Men jag tycker det finns goda skäl att stödja detta som en del av en bredare verktygslåda. Företag skulle även kunna få detta som avdragsberättigad utbildning för att nå de som står längre från arbetsmarknaden.

trevliga nyheter från er.

Svein Blikfeldt

3. Juho Juutilainen

Yes !!! -Äntligen så lyfter man frågan !!! CSN-lån för körkort är en otroligt klok tanke. Jag har själv arbetat med arbetslösa ungdomar och vuxna som saknar möjlighter för att finansiera en körkortsutbildning. Jag vet precis hur mycket begränsningar att vara utan körkort för med sig för dem arbetsökande. Kraven på körkort har dessutom ökat sedan bemanningsföretagen tagit över stora delar av arbetsmarknaden. Inom bemanning t.ex är körkort ofta ett krav för anställning för att konsulterna med säkerhet ska kunna arbeta för olika kunder, något som är svårt att säkerställa utifrån kolektivtrafik. -Hoppas CSN finansiering för körkort blir en realitet i framtiden. Det skulle göra fler anställningsbara på arbetsmarknaden.