Anita D’Orazio-stipendiet 2016 gick till Inger Hassler

prisutdeln

Utdelare var Jonas Sjöstedt, Vänsterpartiets ordförande, som poängterade att det var en ära att få dela ut detta pris, särskilt med tanke på läget i världen idag.

Inger Hassler har i mer än 30 års tid arbetat ideellt med asylsökande och gömda flyktingar i Flen, Sörmland och världen. Med ett stort och outtröttligt engagemang, bland annat som flyktingombud för Amnesty, har hon hjälpt människor på flykt och skapat opinion mot omänskliga asylbeslut. Ingers solidaritet och medmänsklighet har inte stannat vid landgränser, även i de fall då utvisning skett har hon med insamlingar och egna medel stöttat familjer när de tvingats tillbaka till de länder de flytt från.

För sitt mångåriga arbete tilldelades hon idag Anita D’Orazio-stipendiet 2016 på 10 000 kronor.

Med på utdelningen var också Anita D’Orazio själv, sedan många år den pådrivande kraften i arbetet på Fristadsfonden. Just idag fyllde Anita D’Orazio 80 år och även hon uppvaktades med blommor och sång.

Bild: Till vänster om Jonas Sjöstedt står Anita D’Orazio och till höger Inger Hassler.

4 kommentarer till “Anita D’Orazio-stipendiet 2016 gick till Inger Hassler”

1. Habibliotek messaoud

Jag och min familj är stolta över vår älskade vän Inger ! Hon är en underbar kvinna som har kämpat och offrat all sin tid för att andra ska få hjälp trygghet och rättvisan !
    tänk om det finns många som liknar Inger hassler!
    Grattis Inger önskar habib zohra och sabrina!
    som tycker om dig och hela familjen!
    Lycka till och god fåtsättningen!

Svara
  2. Kalle

Heja Inger!
    Fram för Fri Invandring! Visserligen bara moderata ungdomsförbundet som stöder det ännu men snart kommer det.

Svara