92 421 kronor till Kobanês återuppbyggnad

Vänsterpartiets 1 maj-insamling 2015 resulterade i 92 421 kronor. Pengarna har lämnats över till hjälporganisationen Kurdiska Röda Halvmånen.

Runt om i landet har Vänsterpartiet samlat in pengar. 92 421 kronor har lämnats över till organisationen Kurdiska Röda Halvmånen som arbetar med att stötta människor och bygga upp Kobanê.

– För Vänsterpartiet är det självklart att visa vår solidaritet i ord och handling med de som nu drabbas av våld och övergrepp från IS/Daesh. I Kobanê lyckades modiga kurdiska styrkor att slå tillbaka IS/Deash, men till ett mycket högt pris. Staden behöver nu omvärldens stöd och hjälp för att invånarna ska kunna återvända och staden återuppbyggas. Jag är stolt över att Vänsterpartiets medlemmar tillsammans samlat in 92 421 kronor till Kobanê. Det innebär både konkreta insatser i  Kobanê och att vi runt om i Sverige kunnat uppmärksamma den fruktansvärda situationen i Syrien, säger Hans Linde, Vänsterpartiets utrikespolitiska talesperson.

Läs mer här: http://www.vansterpartiet.se/turkiets-bombanfall-mot-kurdiska-mal-maste-upphora-2

Läs mer om Kurdiska röda halvmånen här: http://www.kurdiskarodahalvmanen.com/

3 kommentarer till “92 421 kronor till Kobanês återuppbyggnad”

1. Anders Malmros

Vi kommer också samla in till kurdiska rödahalvmånen i Sollefteå i samband med syrienjournalisten Joakim Medins turné i Norrland

2. Ulf Sandberg

Vet ni inte om att YPG/YPJ – Kobanes hjältar kritiseras av Amnesty – ni har ju fullt förtroende för denna mångmiljardären G Soros frontorganisation.
    YPG/YPJ anklagas även av den US o västpåhittade exilregeringen samt FSA för att agera ”terroristiskt”.
    Även Kurdiska rådet i Syrien anklagar YPG/YPJ för att terrorisera andra kurder och kidnappa dem.
    Hur ska ni ha det egentligen ?

• Fredde

Källa på det Ulf?
      Hur ”ska du ha det” själv förresten?