10 vänstermiljarder till bättre välfärd

jonas-budget

10 miljarder kronor mer om året till vården, skolan och annan välfärd. Det är resultatet av att Vänsterpartiet nu har fått igenom sitt huvudkrav i budgetförhandlingarna med regeringen.

– Den svenska vården, skolan och omsorgen är överlag bra, men på många håll behövs det fler anställda. Fler lärare så att varje barn får chans att lära sig det man ska och verkligen blir lyssnat på.
Fler undersköterskor som ger en bra vardag för de äldre och ser till att sjuka får en riktigt bra vård. Därför är jag så glad att vi i Vänsterpartiet nu har fått igenom vårt krav på 10 miljarder kronor om året till välfärden. Det är den största välfärdssatsningen hittills på 2000-talet, säger Jonas Sjöstedt.

Satsningen som Vänsterpartiet och regeringen kommit överens om innebär 10 miljarder kronor årligen till kommuner och landsting. Höjningen är permanent och gör det därmed lättare för kommuner och landsting att anställa.
Pengarna motsvarar exempelvis kostnaden för att anställa omkring 25 000 undersköterskor.

– Det här ger en bättre välfärd och många nya värdefulla jobb. Exakt var de nya välfärdsarbetarna ska anställas får man avgöra lokalt, det är där de bäst vet vad som behövs.

En del av finansieringen av vänstermiljarderna kommer från att Vänsterpartiet har fått igenom kravet på bättre beskattning av bankerna och finanssektorn.

– Bankerna gör enorma vinster. Samtidigt finns det äldre som inte får den hjälp de behöver och förskolebarn som tvingas vara i alldeles för stora grupper. Som vänsterpartist tycker jag sådana orättvisor behöver rättas till. Därför är de här vänstermiljarderna så väldigt välkomna, säger Jonas Sjöstedt.

Se Jonas Sjöstedt kommentera förhandlingarna

För mer info:
Jessica Nordh, pressekreterare åt Jonas Sjöstedt: 0730-76 22 90
Vänsterpartiets presstjänst: 0706-20 00 64

3 kommentarer till “10 vänstermiljarder till bättre välfärd”

1. Gerd Skogholm

Toppen! Det här har inte hänt på flera år! Grattis vänstern utan Er hade det inte gott!

2. Urban Karlsson

Mycket bra, Vänsterpartiet har större påverkan på politiken än Mp. Just därför att Vänsterpartiet driver realpolitiska frågor som berör en majoritet av befolkningen, frågor som i sin tur framsprinter ur värdefrågor som solidaritet och jämlikhet. Det är bra att man i denna situation tonar ned feminismen, den är viktig i sig, men den är samtidigt innesluten i välfärdsfrågorna. Vänsterpartiet kan vinna ett val på den här typen av framgångar, men man vinner knappast något val på att kämpa för kvotering i bankstyrelser. Då är beskattningen och kontrollen av dessa numera så amoraliska institut långt viktigare.